Sunday, July 22, 2012

Case Study : Memulakan perniagaan dropshipping

Salam usahawan , merujuk kembali pada artikel saya sebelum ini yang bertajuk "Bagaimana Buat Duit Internet ?" , saya ada senaraikan beberapa niche yang boleh diceburi sebagai pilihan perniagaan internet.

Saya juga ada tandakan niche - niche yang ingin saya tumpukan. Antara niche tersebut ialah dropshipping.

Untuk perniagaan dropshipping , kita boleh memilih :

  • menjual produk dari satu jenama sahaja
  • menjual pelbagai produk
Kerana margin keuntungan bagi produk dropshipping adalah tidak tinggi , saya memilih untuk menjual pelbagai jenis produk dalam satu laman web.

Dan untuk permulaan saya memilih untuk menggunakan platform blogspot.com.

Dropshipper pilihan

Terdapat beberapa syarikat milik usahawan melayu yang menyediakan platform dan juga produk untuk kita memulakan perniagaan dropshipping.

Kita hanya perlu mendaftar dengan mereka , dan mula mempromosi laman web yang diberikan.

Antara laman web dropshipper Malaysia :
Kerana projek dropshipping ini hanya projek sampingan , maka saya belum lagi bercadang untuk melaburkan duit untuk mendaftar dengan dropshipper diatas.

Saya memilih untuk membuat sendiri laman web + mencari dropshipper.

Membuat Laman Web

Seperti yang dinyatakan diatas , saya hanya akan menggunakan platform blogspot.com. Boleh lihat laman web yang sedang saya buat ini. (belum 100 % siap :) )

Mencari dropshipper

Ini antara tugas yang paling sukar. Terdapat sangat banyak dropshipper yang boleh kita Google , tetapi bagaimana kita hendak tahu dropshipper yang mana yang boleh dipercayai.

Langkah 1 : Cari dropshipper. Guna keyword seperti "produk dropshipper" , "dropshipper malaysia" , "agen dropshipper" dan lain - lain.

Langkah 2 : Senaraikan semua dropshipper yang kita telah jumpa dan menarik perhatian kita tadi.

Langkah 3 : Baca syarat - syarat untuk menjadi agen dropshipper , cara penghantaran barang , cara pengiraan komisen dan lain - lain.

Langkah 4 : Anda juga digalakkan untuk menelefon syarikat dropshipper tadi untuk menambah keyakinan anda terhadap syarikat tersebut.

p/s : Jika anda memilih untuk terus menggunakan perkhidmatan dari SinarNiaga @MuslimNiaga , boleh pergi mendaftar di laman web syarikat tersebut. Insyallah , berbaloi.

2 comments:

  1. Halo tumpang lalu,kami adalah dropship platform di Malaysia, semua barang-barang yang dipaparkan adalah direct link ke owner's facebook ,supaya anda dapat mengetahui siapakah yang menjual barang itu,ini adalah untuk minimizekan risiko scam.
    Register company:
    http://dropshipmme.com/dropshipper/
    Start Business:
    http://dropshipmme.com/

    ReplyDelete
  2. Ramai kawan yang ajak jadi agen dropship tapi saya tak berani

    ReplyDelete

Sila tinggalkan komen ikhlas.
Selamat berpuasa.